سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
فولاد مبارکه که بزرگترین تولید کننده فولاد کشور محسوب می‌شود در سال‌های اخیر با افزایش تولید ورق‌های سرد توانسته نقش مهمی در توسعه صنعت لوازم خانگی داشته باشد. حالا این صنعت به پشتوانه اجرای پروژه توسعه‌ای مبارکه به دنبال افزایش تولید خود هستند.  
کد خبر: ۷۰۹۰۹

تیتر 20- در سال 97  و در پس بد عهدی دو تولیدکننده لوازم خانگی خارجی و محدودیت های ارزی، واردات این محصولات به کشور ممنوع شد. این موضع در ابتدا با نقدهای بسیاری همراه بود و برخی معتقد بودند این ممنوعیت در واردات قدرت رقابتی شرکت های داخلی را کاهش و بازار را انحصاری می کند.


 این در حالی بود که واردات لوازم خانگی علاوه بر ارز بری می توانست اشتغالزایی را به خطر انداخته و حجم سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش دهد. درواقع صنعتگران این حوزه از میزان واردات احساس نگرانی داشتند. 


از ممنوعیت واردات تا افزایش تولید 
کلید خوردن ممنوعیت واردات فرصتی بود تا این صنعت با گردش مالی 6.5 میلیارد دلار و اشتغال آفرینی مستقیم و غیر مستقیم 500 هزار نفری به توسعه حداکثری خود بپردازد. این توسعه نیازمند تامین مواد اولیه از جمله ورق سرد بود.


 درنتیجه باید فولادی ها وارد میدان شده و در تامین ورق مورد نیاز برنامه ریزی داشته باشند. تا پنج سال اخیر کل تولید لوازم خانگی در کشور 9 میلیون دستگاه بوده است اما در پی ورود قدرتمند فولاد مبارکه در زمینه تولید ورق سرد، حالا تولید 20  میلیون دستگاه در سال جاری در دستور کار کارخانه های تولیدی لوازم خانگی قرار گرفته است. 


اما پیش از این موضوع واردات ورق بخشی از ارزبری این صنعت را به خود اختصاص داده بود. میزان تولید ورق‌های رنگی در ایران توانسته است بخش زیادی از نیاز داخلی بازار ایران را به این محصولات تامین کند.


 این موضوع سبب شده است تا واردات ورق‌های فولادی به ایران نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. کشور چین با توجه به میزان صادارات بالا در زمینه فولاد، یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان جهانی ورق رنگی است. 


تولیدات این کشور در بازار فولاد ایران نیز وارد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا ورق رنگی در این کشور بر اساس جدیدترین و به‌روزترین استانداردهای جهانی تولید می‌شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.


فولاد مبارکه و نقش آفرینی در توسعه صنعت لوازم خانگی
درواقع یکی از اصلی ترین دلایل برای توسعه صنعت لوازم خانگی افزایش تولید در فولاد مبارکه بود. فولاد مبارکه با توجه به رسالت خود در راستای تامین نیاز داخلی میزان تولیداتش را افزایش داد تا بتواند صنعت لوازم خانگی را از واردات مواد اولیه بی نیاز کند. 


همانطور که اشاره شد این صنعت پیش تر نیاز خود را به صورت واردات تامین می کرد که نقش مهمی در ارزبری داشت. اما در حال حاضر یکی از اصلی ترین مشتریان فولاد مبارکه، تولیدکنندگان این صنعت هستند.  پیش تر نوسانات قیمت های جهانی نقش مهمی در افزایش قیمت تمام شده تولیدکنندگان داشت و این موضوع توان رقابتی این واحدها را تحت تاثیر قرار می داد. اما در حال حاضر ماحصل بیش از دو دهه تعامل دوسویه بین فولاد مبارکه و این گروه از مشتریان افزایش سطح رضایت آنها از محصولات و خدمات ارائه شده فولاد مبارکه است. 


درواقع یکی از موضوعات مهم بالا بودن کیفیت محصولات تولیدی در صنایع پایین دست، کیفیت بالای محصولات تولیدی در فولاد مبارکه بود.

 
در حال حاضر با داشتن دانش و تکنولوژی لازم برای تأمین نیاز این صنایع به ورق‌های سرد و گالوانیزه در شرایط مناسبی قرار دارد. همچنین در خصوص تأمین ورق‌های رنگی ویژه صنعت لوازم خانگی نیز سرمایه‌گذاری مناسبی برای تأمین حداکثری نیاز کشور در دست اقدام است.


  فولاد مبارکه در این سال ها تمرکز بسیاری بر ارتقای دانش فنی خود داشته و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام داده است. علاوه بر همکاری بر شرکت های دانش بنیانی ، این مجموعه خود در زیرمجموعه هایش اقدام به راه اندازی شرکتی دانش بنیان کرد تا بتواند پروژه های کمی و کیفی خود را با سرعت بالایی پیش ببرد. نتیجه این موضوع برنامه ریزی صنعت لوازم خانگی برای افزایش تولید در سال جاری و همچنین در در سال های پیش رو برنامه ریزی کند. 


رویکرد اصلی فولاد مبارکه در این حوزه تامین مواد اولیه با کیفیت است و در این زمینه سال گذشته ۲۰۰ هزار تن محصول برای صنعت لوازم خانگی تأمین کرده که نقش مهمی در افزایش تولید این صنعت داشته است. 


یکی از دلایلی که فولاد مبارکه در تلاش برای ارتقای سطح کیفیت محصولات خود است، پیشرفت صنعت لوازم خانگی در جهان است و این مجموعه تلاش می کند تا صنعت لوازم خانگی کشور نیز بتواند مواد اولیه با کیفیتی در اختیار داشته باشد. تولید ورق هایی استاندارد و سبک از موارد مهمی است که می تواند صنعت لوازم خانگی را پا به پای تغییرات جهانی پیش ببرد. 


پروژه 120 هزار تنی برای افزایش ظرفیت هر دو صنعت
نقش مهم فولاد مبارکه در تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی از جمله صنعت خودرو، لوازم خانگی و ... روز به روز در حال افزایش است. این هلدینگ امروز اصلی ترین تولیدکننده شمش فولاد و محصولات فولادی است که سهم واردات بسیاری از صنایع را در واردات کواد اولیه کاهش دهند. 


به عنوان مثال ورود فولاد مبارکه به تولید ورق های خودرویی باعث شد تا میزان واردات این صنعت کاهش پیدا کند. با توجه به نقش آفرینی مبارکه پروژه مهمی در دستور کار قرار گرفت تا این مجموعه را از واردات ورق بی نیاز کند. بهره برداری از پروژه نورد گرم دو که چالش های زیادی بر سر راه داشته می تواند اتفاقی مهم برای فولاد مبارکه و در کنار آن صنعت خودرو کشور باشد. 


اما همین استراتژی در حال حاضر برای صنعت لوازم خانگی در فولاد مبارکه در حال اجرا است. فولاد مبارکه به دنبال سهم خواهی بیشتر در بازار مواد اولیه صنعت لوازم خانگی است و تلاش می کند با حذف رقبای وارداتی علاوه بر کاهش ارزبری، درآمدهای خود از محل بازار داخلی را افزایش دهد.


 در همین راستا باید نسبت به تولید ورق ‌های سبک‌تر با انعطاف‌پذیری بالاتر اقدام شود و برای تحقق این امر طرح توسعه متنوع از جمله توسعه نورد سرد و تولید ورق‌ های رنگی با کیفیت بالاتر در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفت، در این راستا پروژه توسعه ورق رنگی با ظرفیت 120 هزار تن آغاز شده و پیش‌بینی می‌ شود با بهره‌برداری از این طرح تمام نیاز صنعت لوازم خانگی را تأمین کند. 


بهره برداری از این پروژه می تواند تاثیر بسیار مهمی در توسعه صنعت لوازم خانگی داشته باشد و از سویی دیگر فولاد مبارکه هم قدرت خود را بین تولیدکنندگان فولاد بیش از پیش افزایش می دهد. 


بازی برد-برد برای فولاد مبارکه و صنعت لوازم خانگی
نگاهی به کلیات این همکاری نشان می دهد که فولاد مبارکه و صنعت لوازم خانگی وارد بازی برد-بردی شده اند که در نهایت منجر به توسعه صنعتی کشور شده است. صنعت لوازم خانگی با تامین مواد اولیه از داخل کشور و همچنین کمبود رقبای خارجی توانست در این چند سال اخیر خود را توسعه داده و سطح کیفی محصولاتش را افزایش دهد.

در کنار آن، فولاد مبارکه نیز به دنبال نقش آفرینی بیشتر در صنعت فولاد و توسعه سبد محصولات خود برنامه تولید ورق سرد خود را گسترش داد. حالا این دو صنعت مهم به صورت مکمل در حال توسعه خود هستند که در نهایت شاهد تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتری هستیم که توان رقابت با نمونه های خارجی دارد. حالا با بهره برداری از پروژه های توسعه ای ، این ارزش آفرینی بیش از پیش می شود. 


فولاد مبارکه در سال های اخیر با وجود تمام چالش هایی که این صنعت با آن مواجه است توانسته تمام پروژه های توسعه ای خود را پیش برده و سهم خود را در توسعه اقتصادی بیش از پیش کرده است. درواقع بسیاری از صنایع کشور زیرسایه توسعه فعالیت های مبارکه در حال رشد هستند. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز